bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Artykuły
Wypowiedzenie umowy pracownikowi pracującemu zdalnie. Czy wystarczy tylko e-mail?

Wypowiedzenie umowy pracownikowi pracującemu zdalnie. Czy wystarczy tylko e-mail?

Dodano: 2021-04-21

Coraz częściej pracodawcy decydują się na pracę zdalną w pełnym wymiarze godzin. Niejednokrotnie przedsiębiorcy informują swoich pracowników, że taka forma zostanie utrzymana przez kolejne miesiące, a czasem nawet bezterminowo, do odwołania.

Pracodawcy jak i pracownicy zdążyli już wypracować między sobą schematy działań oraz zdążyli uformować najwygodniejsze sposoby komunikacji. Niemniej, są takie czynności, które dokonane w formie „zdalnej” nadal budzą wiele wątpliwości. Jedną z nich jest wypowiedzenie umowy przez pracodawcę.

Przepisy zawarte w Kodeksie Pracy nie regulują w dostateczny sposób tych kwestii, co więcej ustawodawca w najnowszym projekcie nowelizacji Kodeksu Pracy nie uregulował wprost możliwości wypowiedzenia umowy z pracownikiem w trybie elektronicznym. Niemniej jednak projekt zakłada, że uzgodnienia między stronami stosunku pracy dotyczące wykonywania pracy zdalnej, zarówno w trakcie trwania umowy jak i przy zatrudnianiu, mogą być dokonywane zarówno pisemnie jak i elektronicznie. Wydaje się zatem, że skoro ustawodawca dopuszcza możliwość zawarcia umowy w trybie elektronicznym, to również dorozumiana jest możliwość jej wypowiedzenia w taki sam sposób. Na razie jednak projekt jest wstępny i w tym temacie może się sporo zmienić.

Wielokrotnie pracodawcy zwracają się do nas z problemem sposobu dostarczenia pracownikowi wykonującemu pracę w trybie zdalnej wypowiedzenia.

Sytuacja, która budzi po stronie pracodawcy jak i pracownika wiele wątpliwości od wielu lat jest już rozwiązana. Co prawda, Kodeks Pracy wprost nie przewiduje takiej możliwości, wręcz przeciwnie. Zgodnie z art. 30 § 3, oświadczenie każdej ze stron o wypowiedzeniu lub rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia powinno nastąpić na piśmie. Ustawodawca przewidział taką sytuację, w której jedynym wyjściem będzie kontakt elektroniczny pomiędzy stronami umowy już kilka lat temu. Kodeks cywilny wskazuje na fakt, iż elektroniczna forma złożonego oświadczenia woli jest równoznaczna ze złożeniem oświadczenia w formie pisemnej. Istotna jednak jest forma wypowiedzenia elektronicznego – nie może być to zwykła wiadomość e-mail. Takie wypowiedzenie jest co prawda skuteczne (jeśli doszło do pracownika w ten sposób, że mógł się z wypowiedzeniem zapoznać i pracodawca ma co do tego pewność lub odpowiedź mailową), ale wadliwe. Skuteczna i prawidłowa jest jedynie forma pisemna lub elektroniczna z użyciem kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Niestety samo wysłanie wiadomości e-mail nie zwalnia nas z przestrzegania innych zasad. Równie ważne jak zaopatrzenie oświadczenia w kwalifikowany podpis elektroniczny jest adres skrzynki mailowej, na który dana wiadomość zostanie wysłana oraz czas wysłania e-maila z wypowiedzeniem. Przedmiotowe oświadczenie woli powinno zostać wysłane na adres będący służbowym adresem e-mail, ewentualnie w przypadku braku takiego adresu może być to adres poczty e-mail za pomocą którego wcześniej kontaktowały się strony w celach służbowych. Natomiast odnośnie czasu wysłania wypowiedzenia najbardziej trafnym wydaje się być czas w godzinach wykonywania pracy przez pracownika. Bieg okresu wypowiedzenia rozpocznie się wtedy z momentem wysłania wiadomości.

W praktyce niejednokrotnie zdarza się, że pracodawca nie dotrzyma wszystkich przepisanych prawem zasad, co skutkować będzie powstaniem wadliwego wypowiedzenia umowy o pracę. Warto zaznaczyć, że mimo swej wadliwości takie wypowiedzenie będzie skuteczne. Niemniej może być ono zaskarżone i podważone na drodze sądowej.

Podsumowując, warto pamiętać, że na podstawie wskazanych regulacji pracodawca może wypowiedzieć umowę pracownikowi za pomocą wiadomości przesłanej za pośrednictwem poczty e-mail, warto jednak pamiętać o tych kilku wyżej wskazanych zasadach. Dodatkowo, nigdy nie zaszkodzi zamieścić takiego sposobu wypowiedzenia lub rozwiązania umowy o pracę jako jedną z jego form w regulaminie pracy zdalnej obowiązującym w przedsiębiorstwie.

Cały czas jednak orzecznictwo daje prymat wypowiedzeniu pisemnemu (doręczonego osobiście lub za pomocą operatora pocztowego) i taki sposób wypowiedzenia należy uznać za wzorcowy. Jeśli elektronicznie – to z podpisem kwalifikowanym, wysyłając na maila służbowego i z żądaniem potwierdzenia odbioru wiadomości przez pracownika.

Rekomendujemy bieżące monitorowanie zmian w prawie. Pandemia Covid-19 niejako wymusiła na ustawodawcy dostosowanie przepisów prawa do nowych technologii. W niedługim czasie spodziewamy się projektu, który odpowie na problemy pracodawców i pracowników związane z elektronicznym obiegiem dokumentów i pracą na odległość. Zachęcamy również do bieżącego śledzenia projektu #zdalnielegalnie, gdzie na bieżąco śledzimy i komentujemy działania ustawodawcy w zakresie wprowadzenia pracy zdalnej do obowiązującego systemu prawnego.

Artykuły powiązane

Wesołych Świąt dla wszystkich czytelników BeInsured!

Życzymy Świąt pełnych spokoju, jak po wykupieniu najlepszej polisy! Niech ubezpieczenia będą równie niezawodne jak Św...

UODO: Numer PESEL nie powinien widnieć w certyfikacie podpisu elektronicznego

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) zwrócił się do Ministra Cyfryzacji z wnioskiem o zmianę przepisów dotyc...

Blokada strony internetowej przez ABW bezpodstawna – NSA ostatecznie rozstrzyga

Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) w wyroku z 26 września 2024 roku (sygn. akt II GSK 2046/23) uznał, że Agencja Bez...