bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Artykuły
Wzrost liczby wypadków przy pracy – przedsiębiorcy zainteresowani OC

Wzrost liczby wypadków przy pracy – przedsiębiorcy zainteresowani OC

Dodano: 2016-09-09
Publikator: Główny Urząd Statystyczny

W dniu 2 września 2016 r. Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące wypadków przy pracy w pierwszym półroczu 2016 r. Liczba poszkodowanych w wypadkach przy pracy wyniosła ogółem ponad 39,2 tys. osób. W porównaniu z analogicznym okresem 2015 r. Liczba ta wzrosła o 5,7%. Średnio 215 pracowników każdego dnia uległo wypadkowi. Należy pamiętać, iż finansowe konsekwencje nieszczęśliwego wypadku przy pracy spadają na pracodawcę.

– Na pracodawcy ciąży spora odpowiedzialność, także finansowa. To po jego stronie leży – mówiąc językiem ubezpieczeniowym – likwidacja szkody, dlatego bez względu na wielkość i rodzaj prowadzonego przedsiębiorstwa, warto pomyśleć o dodatkowym zabezpieczeniu, czyli tzw. OC pracodawcy. Wtedy część odpowiedzialności i zobowiązań wobec poszkodowanego zostanie przeniesiona na ubezpieczyciela – mówi Damian Andruszkiewicz, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Compensa TU S.A.Vienna Insurance Group.

Z danych GUS wynika, że prawie 60% wszystkich wypadków to nieprawidłowości w zachowaniu pracownika, a w 16% za wypadek odpowiada niewłaściwy stan czynnika materialnego, bądź nieodpowiednie posługiwanie się nim. Najczęściej pracownicy doznawali kontuzji kończyn górnych oraz dolnych. Głównymi powodami tych zdarzeń są zderzenia z obiektem nieruchomym, bądź przemieszczającym się, kontakty z ostrym przedmiotem, a także przeciążenia psychiczne i fizyczne.

Rodzaj urazu, obrażenia, czy czas rekonwalescencji w każdym przypadku może być różny. Pracodawcy powinni przyjrzeć się problemowi wypadków przy pracy, aby móc je lepiej przewidzieć oraz minimalizować.

Eksperci wskazują, iż ubezpieczenie OC jest mniejszym obciążeniem finansowym dla firmy z sektora MSP niż włączenie takiej polisy do ubezpieczenia korporacyjnego w dużej firmie. Dużym ułatwieniem dla przedsiębiorcy może być przejęcie kosztów związanych z konsekwencjami uszczerbku na zdrowiu i mieniu pracownika przez towarzystwo ubezpieczeń. Często też taka pomoc bywa jedynym wsparciem finansowym po wypadku.

– Przed podpisaniem umowy z ubezpieczycielem należy dokładnie sprawdzić, jaki rodzaj wypadków jest objęty ochroną, a jakie zdarzenia zostały z niej wyłączone. W zależności od sektora, w jakim działa przedsiębiorstwo, potrzeby będą inne. Również wysokość składki powinna być adekwatna do potencjalnych urazów, jakie mogą mieć miejsce w danym sektorze. Zbyt niska składka, która wpływa na wysokość później wypłacanego odszkodowania, może być niewystarczająca, aby pokryć wszystkie wydatki związane z konsekwencjami wypadku. W przypadku, kiedy wypłacone odszkodowanie nie pokryje potrzeb poszkodowanego, resztę kwoty będzie musiał dopłacić pracodawca z własnych środków – tłumaczy ekspert Compensy.

Artykuły powiązane

Przedsiębiorstwo może nałożyć obowiązek uzyskania zezwolenia na pobyt pracownika – wyrok TSUE

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w wyroku z dnia 20 czerwca 2024 r. (sygn. akt C - 540/22) uznał, że pa...

Rejestracje z Polski postrachem na europejskich drogach

Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych opublikowało dane dotyczące szkód powodowanych przez polskich kierowców za...